11 November 2010

Kisah Banjir Kali Ni

seperti yang diketahui umum yang banjir jelapang padi adalah yang paling teruk dalam sejarah..dan saya tidak terlepas untuk merasai kali ni...ini yg dapat saya kongsikan sbg yg pernah merasai 2x pnglaman banjir

kisah banjir 2005

for the first time saya terlibat dgn banjir..bukan mangsa banjir tapi skadar terperangkap..masa tu  mencabar..saya bersama mak long n maksu di umah teman saya sbb semua family g melaka..tinggal lah kami perempuan ajer..mlm tu makan2 kt jitra dlm hujan renyai2..soknyer jalan highway ditutup for the first time..nk stay kt uma letrik xde..tensen seh duduk dlm keadaan gelap n sunyi..amik keputusan balik yan...dh highway tutup so kena amik jln alternatif lain la nk kuar..dlm 3 jam juga la dari jitra nk ke as..lalu n redah air..lesen baru setahun masa tu..mmg cekal n kena beranikan diri..dah lepas dari jitra baru msj dgn org tersayang..to my dad: sila tgk tv mengenai perkembangan jitra..tp my frenz: jitra banjir teruk dlm sejarah n he replied mcm mana la uma saya..kalo ujan mmg cpt naik air..~alhamdulillah uma die dan saya terselamat~

tahun 2010

banjir kali ni..nak dijadikan citer,semangat!nk balik kedah setelah sebulan lebih xbalik..maka lepas finishing scholl tu cabut balik..xtunggu smp habis juga sbb kul 1 dah start enjin balik kedah..bila dah masuk angka 20an ni biasa la..mata nk celik drive siang mmg ssh..ku gagahi jua..maka dlm pukul  530 cmtu la kot sampai uma..lepas jer tol sg dua hujan mula lebat..berlarutan hingga la sampai uma..bertambah lebat di sp smpaila depan umah..eksiden kiri kanan..drive sorg lak..takut!jln bertakung air..hampir membabaskan keta..dalam hati dah terdetik, silap2 banjir teruk lagi ni kedah..xsilap instinct shaye..1 n0v hujan makin lebat dan lebat..bermula dari changlun..jitra still ok..masuk hari selasa tu, pg jam 10 cmtu la dah lapor jitra banjir!jalan yg mmg ku kenal jerk..chat dgn kak mi..dy ckp perlis dh mcm pulau..takut xdpt balik..report la apa perkembangan bnjir d tv..esoknye,makin teruk...kak mi buzz..tnya jalan mana leh lalu nk kuar g as..rasanya bleh kuar lagi..sbb my dad bertugas di luar seminggu..so ulang alik jln alternatif jitra-as lalu jln air hitam..so bila kak mi tny jalan mana nk g as maka gtau jln tu..4 n0v, pagi trus kak mi kol yg dy kt tunjang..jln mana nak lalu agar xsesat..hold on dl sbb nk kepastian my dad..kol dy balik..ptg tu sj ikut my dad jalan tgk banjir..jln punya jln terlepas nk smp ke as..dgn tiba---tiba...jln alternatif jitra as ditutup iaitu jln alor janggus..maka terperangkap la di jitra island..singgah isi perut n tibe2 tingat dkt kak mi..msj dy ada kt mana..takut2 dia xbalik lg..dy ckp baru smp uma..alhamdulillah dah selamat dah amik nina..2 jam jalan dr tmn muhibbah..mujurla dh lepas..ckp kat dy jln dh ttp n kita terpenjara..haha..trus dia kol nk kepastian..maka saya pun xleh balik tm untuk bengkel terakhir..ingatkan jitra jer banjir..ghupanya as sudah membanjiri..lagi teruk dari jitra..n kali ni tiada msj utk my frenz kerana sudah tiada lagi..tp yang saya tahu umah dy naik air..





taman jalai jaya


tok jalai~saya dh ingat taw~


No comments: