29 August 2010

Memoir

video


my friends always keep asking me the same questions..kenapa belog?kenapa luah dekat belog?dan saya xpernah bg jawapan..ada x org yg suka mendengar permasalahan org?itulah jawapannya..bila sy tgk video ni hati batu jadi sgt tersentuh..hanya yg merasa akan tahu rasanya..saya sdr yg minggu ni fokus sy hilang..saya langsung xbuat apa tugasan kecuali prog ke ppukm..skali lg sy hilang fokus dan hampir kecelakaan..di fikiran saya,kosong..suddenly roomate tanya, die dh discharged blum?kalo roomate tny,berjuta2 kali sy tertanya2..raya makin dekat dan tiap kali raya juga saya pasti akan ingat kenangan yg xkan saya lupakan..ssh utk lupakan..dia menyambut kepulangan saya sprti mama papa tiap2 kali saya balik..dan kali ni cabarannya tetap sama..sy akan pulang sendirian memandu ke kedah setelah program di bandar bharu selesai ttp tanpa dia..kenapa mst raya kali ni seakan2 mengulang perkara yg sama??

25 August 2010

Pelajar degree

betapa sshnya jadi pelajar..lagi ssh kalo xbelajar..(minggu sokmo kena marah)uhuk!uhuk!orang lain yg sepatutnya kena marah tp sy yg dijadikan tempat lepas marah..dugaan..Alhamdulillah,betul lah kata dr nasir..kita mudahkan kerja org,org mudahkan kerja kita..semalam kol eprd n dah dpt kelulusan..kul 12 gerak ke putrajaya..singgah d shah alam settle urusan jap..drive sorg2 mmg memenatkan dan meletihkan..kul 2.10 smp parcel E..cari parking..pergh bawa bumble bee mana leh lawan merc,bmw nk parking suka hati..mujur xkena saman..baru kuar keta tgk polis tgh sedap menyaman..so baik berambus..pikir punya pikir last2 dgn confident tgk guard dpn kementerian pelajaran tgh mengawasi merc,bmw,honda n keta gajah..ting!idea..trus g behenti tepi pak guard n tempik..pak ma, xde parking ker?pak man terkezut juga sbb awek cun panggil dy..dy jenguk n terus ckp awak pusing balik pastu amik side parking..Alhamdulillah..keta yg ikut kat blakang bajet nk tiru style ak tp xdpt..syukur sbb parking terus depan kementerian..sebelah bmw..ada bran?? ni kecik bukan sbrg kecik..skali tekan minyak, pickup kelajuan kura2...weeeewit..vrooommmm!hehe(gilo) so eprd dah settle...raya pun dah nak dekat..nk balik awal rasa cm xberbaloi jerk...keja bertimbun lagi..nk balik awal or sakit lps raya dgn tugasan??hurmmmm

masa ni bawa PA teman

23 August 2010

Syeh

lama dah xnaik syeh..i mean hat over-over la..
smpai muka bertukar merah
nak dijadikan story hari nie sorang kawan yang tetibe nk marah
bajet mcm dia jer tahu marah
dah bulan puasa
sume orang penat n letih
so cool down bebeh
last-last kena la dgn cik fiza dg nada bersahaja
sbb dah bingit dgn ayat dia..
kalo nak ikut marah,sume org bleh marah..jgn ingt kita sorg jer tahu marah..skng sume salah so terima la..xpayah nak marah..tu baru tujuan meeting(baru nk diam)
sbb tu saya kata bila saya diam ramai ingat saya wat xkesah n suka hati pijak
skng kn dh g petik suis anger saya
ada budak ni pikir orang lain yang tunggu terconggok depan bilik kj semata2 nk dpt sign..
berjalan p fakulti yg saya kira bleh turun 200gram 3x utk 2hari
yang mengadap laptop selepas subuh semata2 nak edit
yang bazirkan kredit utk kol


hey girl, u sendiri yg menjatuhkan air muka u dpn lelaki
sedap2 nk marah sedangkan org lain pun penat n wat keja
at least respect n kalo u rasa u nk marah istighfar byk2..
control la dear..aplikasi ilmu tu..

22 August 2010

Bercinta menurut syarak



bila dgr ceramah ni first yang terbayang, first time dgr ceramah dr jamnul azhar adalah ceramah ttg kesihatan masa f4 d maahad dulu..slalunya bila ckp ttg ceramah kesihatan sume malas nk dgr..masa tu turun pun cm nak xnak jer..penyakit mengantuk dgr ceramah tu biasala..namun bila dah 5min intro lama2 jadi suka sbb pendekatan yang unik..skill untuk menarik perhatian pendengar adalah penting supaya penceramah tak syok sendiri melihat pendengar terangguk-angguk..semalam video ini di post membe..saja nk dgr kali ni ceramah apa pulak..tup tup isu bercintan rupanya..minta restu mak ayah..itu sangat penting..cuma pandangan saya selaku yang berpengalaman(ek eleh) restu itu penting cuma harus redha jika Allah takdirkan tiada jodoh antara kamu maka restu mak ayah pun bukan tiket jaminan jodoh itu akan kekal..kisah seorang teman saya..(betoi xtipu)ditakdirkan bertemu masa f4 juga seperti dr jamnul ni, namun masa f5 lepas spm baru lah ditakdirkan berkenalan dengan lebih seyes. selaku kawan baik,saya mmg tahu la perkembangan kisah munyet diorang ni..xlama kemudian budak laki ni pun dgn kemachoan dan keberanian tahap max terus ke rumah 'marka' dia ni nak jumpa mak ayah sbb 'marka' dia ni request kalo nak serius jumpa mak ayah..xsangka pulak  budak laki ni sahut cabaran dan pergi berjumpa sendirian..dan setelah itu hubungan itu berjalan dengan aman damai dan harmonis dengan pengetahuan kedua belah keluarga..ditakdirkan mereka berpisah apabila si lelaki ini mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke Mesir..(skrip sama jer mcm citer doktor) ini menjadikan hubungan mereka terbatas sbb nk sms pun mahai kan...5 kupang vs 2 kupang...

setelah 6 tahun,(teng-teng-teng) tsunami melanda apabila sekembalinya si lelaki ke Mesir selepas idulfitri di Mesia, dia terus menyepi tanpa berita.. setahun si gadis menunggu apakah jawapan kepada semua ini..dipendekkan cerita trus sbb malas taip  lagi...(nak tau tanya tuan dia..nnt saya bg emel) restu yang diterima tidak menjamin hubungan itu berkekalan apabila si pemuda (tukar status la sbb kini dah dwasa la kn0nya) yang memang tidak mengenang budi dan tak berhati perut itu akhirnya meminta untuk memutuskan hubungan kononya tidak dapat fokus kepada pengajian beliau di bumi Mesir dan juga takut untuk hubungan mereka itu bertukar kepada maksiat..(itulah alasan yang diberikan kepada gadis tu yg kebetulan bertembung d suatu destinasi dan alasan maksiat itu dijawab mlalui sms..lengkap tak report saya???ada sapa brani pertikaikan??)redha la si gadis ni dgn harapan agar keputusan yang diambil itu terbaik untuk mereka berdua..ditakdirkan suatu malam gadis ni mendapat satu mimpi yang aneh..seolah2 menjawab kepada semua pertanyaan yg bermain di minda kenapa dengan tiba2 mendiamkan diri dan pemuda ini sangat lain sewaktu mereka bertembung..dan keesokannya gadis ni mendapat celik akal serta kelebihan yang Allah berikan..akhirnya si gadis ini mendapat tahu yang pemuda itu saja menjadikan alasan kerana mempunyai hubungan cinta lain dan tgh bahagia melakukan maksiat (nk dijadikan filem, tekantoi beradab pulak dgn si gadis ni ttg kecurangan pemuda yg bertalam 2 muka..abg syg syg..abg berikan bunga cinta ni khas untuk syg saje..sedangkan si pemuda ckp pd gadis ni, istilah tu haram di sisi agama..saya xnak hubungan kita salah di sisi agama..apa kejadahnya sume ni?bahasakan saya tu mujur xpakai ana..haram dah hilang dah bila dgn cikaro baru

bersama gadis lain xsalah pulak yer...hati siapa yang tidak sedih dan remuk..lama juga gadis ini memendam dan diam melihat maruah dirinya dijaja teman2 pemuda ini yg xtahu pokok pangkal...impian dan cita-cita yang dibina bersama kini kecundang dek kerana penipuan pemuda yang xsedar diri..kenapa mesti menipu dengan alasan takut berzina sedangkan ada maksiat lain di belakangnya?disebabkan pemuda ini jenis yang hipokrit dan pengecut, sengaja dia membiarkan kawan-kawan di sekeliling melihat si gadis yang menanti dan menunggu dengan harapan ini dijadikan bahan umpatan yang kononnya si gadis ini bukan dari kalangan baik-baik..sedangkan si pemuda ini juga yang suatu masa dahulu yang memperkenalkan teman-temannya kepada gadis ni dan keluarganya..(dia ingat ni uma mentua dia kot..smpai satu geng dia angkut p uma gadis ni yg dia dah buat macam uma dia bila nk jumpa)

diringkaskan..

pandangan saya..dr jamnul azhar lebih bertanggungjawab atas apa yang beliau lakukan..sekurang-kurangnya pendekatan yang lebih bertanggungjawab dgn tidak mengecewakan hati bernama wanita..bukan seperti pemuda ini yang bakal doktor jg mungkin tapi pengecut..THE END..dan si gadis itu kini mendapat satu pengajaran bermakna dalam hidup bahawa cinta manusia itu hanya untuk kemanisan dunia dan akhirat itu yang utama..manakala si pemuda itu berterusan melakukan maksiat tanpa dia sedari yang ramai sudah mengetahui kisahnya dan kebodohannya..(dipetik dari kisah sebenar cetakan pertama bagi yang nak tahu sgt2 story sebenar n yang dah bersangka buruk)

Happy Birthday Aleeya



rasa nak cuba nasib..pengalaman pertama..moga berjaya..happy birthday yg ke 3 to aleeya...moga kamu membesar dan jadi anak yang solehah dan pintar..=)

kepada yang nak cuba nasib n nk tahu maklumat lanjut klik di sini

21 August 2010

Hopefully








Raya tahun ni saya nak layan lagu Selamat Hari Raya, Balik Kampung, Dendang Perantau dan lain-lain dengan MP4 yang dihadiahkan olehMediaHehe..
Kalau terasa nak MP4 ni gak, boleh usha kat sini


Raya tahun ni saya nak tangkap gambar kuih semperit, lemang Pak Ali, ketupat rendang dan semualah dengan Kamera Digital yang dihadiahkan oleh MediaHehe..
Kalau terasa nak Kamera Digital ni gak, boleh usha kat sini 

Gelak Jahat

mata dah ngantuk..bantal dan comforter seakan memanggil..lagipun hari ni berkawad ke sana sini..tiba2 disapa kawan dari Meset dalam fb chat..Pucuk dicita ulam xmakan la sbb saya baru bercadang nak beli tudung mesir secara online..terus orderkan dgn kawan ni dgn harapan beliau dapat harga yg lebih murah...akhirnya 1 keja sekolah dah siap..hoyee!paling suka bila pn naza tny bila balik cuti sbb class hari rabu adalah class beliau yang  terakhir sekali..'saya cadang nak ganti kelas awal'..sgt excited..hahaha..habisla...muka yg comel ni dy dah cham!mana x nya, bekerja dgn dy dlm 1 team congkaktech..rabu lepas dy tny 'mana jaket awak..pakaila bila masuk kuliah'..dlm hati sapa la aku nak pakai jenama hebat beliau..saya ni hanya pekerja bawahan saja yg tolong perkenalkan kepada Malaysia..rasa banyak lagi broken grammar yg saya buat silap..sebelum beredar, ucapan selamat berbuka diucapkan..terharu sbb orang yang jauh lebih tua dan berilmu sangat menghormati dan berbudi bahasa xkira siapa..saya sendiri yang malu..dia tny 'kamu beli makanan dekat mana'..sambil tersenyum dan jawab saya masak jer puan...mmg kena masak kalo nk mkn byk sbb dah 3 tahun kt sini mmg jemu sgt dgn menu di sini....'oo bagus..rajin kamu..sapa nak.....(dirahsiakan)' pujian terakhir beliau hingga menyebabkan nur hafiza kembang seketika...kikikiki


ada satu benda jahat yang membuatkan saya postkan tajuk gelak jahat..betapa bodohnya seorang pengkhianat yang akhirnya kalah juga...biarlah dia cuba berlari dan mengelak..yang pasti dia akan kantoi juga...jam dah menunjukkan 1.45..lailah sayidah..jangan lupa bangun tahajud..=)

15 August 2010

ustaz dan ustazah pun 2x5



KEPADA SESIAPA YANG ADA SAKIT JANTUNG
SILA BACA DENGAN PENGAWASAN Doktot


maaf kepada yang terasa..dan maaf juga kepada yang terasa tp disebabkan istilah ustaz dan ustazah yang kita pandang sekarang sebagai individu yang sangat tinggi di mata masyarakat dalam menegakkan agama..isu pertama facebook yang menjadi kegilaan ramai termasuk saya..saya lihat teman saya sendiri yang digelar ustaz walopun dy xsuka digelar mungkin tp disebabkan perwatakkan dan personalitinya menyebabkan orang menghormati dirinya dan menggelar ustaz..always update hal rumahtangga..minta maaf cakap kadangkala sampai yang baca tu tahu sbnrnya depa nk ckp isu dlm bilik..si bini(mmg kasaq lebih sesuai) tu bertudung labuh tp sikit tak menunjukkan rasa malu bercerita ttg umah tangga..rindu-rinduan...hatta my frenz yg baru ni kebetulan terjumpa dgn dy bersuara perasaan dgn dgn post sipulan nie..over giler sejak kawin..mmg saya iyakan!ak dah siap tegur dah dgn nada perli tp bdk ni xterasa kot yg org perli dy n bley plak jawab,publish dekat fb lebih hilang rasa rindu dari sms terus pada si suami..sabar jela dol..ayat hang belum power la...kita doakan jer agar dy sedar satu hari nanti agar tidak terus menerus bangang melantun-lantun...saya hormati mereka sebagai pasangan contoh dalam membuat keputusan untuk berkahwin dari berdating memanjang tp please..tunjuk imej yang elok sket sbg org yg dah kawin n tahu apa itu malu..mungkin saya xda pengalaman kawin tp sebagai seorang individu muslim saya rasa tingkahlaku sedemikian sgt xpatut bagi seorang ustaz...ramai lagi kawan2 sebaya saya yg dah kawin tp xle over confident story..cth terdekat kawan serumah saya..biasa jer..kita yg tgk pun rasa bahagia..kawan2 si ustaz ni pun bangang melantun2 juga sbb sokong ajer dgn tingkahlaku kawan dy..suku sakat ustaz juga kaki kipas...kalo kutuk nnt org pandang pelik kan?kan?kitab hampa terkoyak ka??orang lain yang xpakai tudung labuh n xfurther std ilmu agama hampa judge sbg individu yg xlayak bg teguran dan xlayak bercakap ttg agama..saya keliru!apakah ini peristiwa umat akhir zaman di mana ustaz dan ustazah bertopeng...

bagi yg baca post ini,terutama wanita tolong la...hati2 kalo nk publish status dlm fb..(peringatan untuk diri sendiri sama)sampai cite xposa pun nk story bg semua org taw ka?rasa jijik nak ngaku kawan..bukan xreti agama tapi lebih faqih lagi dr saya..(macam saya baik sgt kan)..apa guna saya mengaku menjadi seorang muslim jika saya takut untuk menegur...tp please ingat siapa diri anda yg dulu dan dimana anda dibesarkan..dah tu selaras dgn peredaran zaman tudung yang labuh disingkatkan smpai nampak n nak tunjuk dada kt semua.. apa ni??dulu sedap jer kondem orang pakai tudung singkat..sekarang sape yg singkat??pesanan dari diriku..jangan suka kata dekat orang...kita tak tahu satu hari nnt mungkin ALLAH akan balikkan pada diri kita.. masih terngiang2 dekat telinga ayat pedas bdk ni bg bila sy ajak tgk wayang masa lepas spm dulu..' ak mmg xkan masuk panggung smp bila2 '..owh!terkedu dan malu dengan diri sendiri masa..but now what happened to u??xkesah pulak post bg semua org taw yang u kaki wayang...yeah!i know dat people can changed one day..but why u choose to change like dis??

12 August 2010

Cinta

Bila cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu

Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Hingga engkau pergi
Tinggalkanku

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hinggaku memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan
 

kusebut namamu
disetiap doaku
bangkitkan setiap 
kenangan tentangmu
yangku dapat 
hanyalah bayangmu

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hinggaku memilih
Cinta yang fana

 

Perginya dirimu
Merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

08 August 2010

Berhenti Berharap

Ya Allah, aku redha akan segala ketentuan dan ketetapan yang telah KAU tetapkan..dengan segala keputusan yang aku putuskan, aku redha..aku sudah berusaha dan bertawakal..kini aku redha dgn apa yang ditentukan..temukanlah kebahagian buat temanku..moga dia tidak tersasar untuk kali kedua..tempatkan arwah nenek bersama orang yang soleh..ampunkan dosanya..

03 August 2010

6 weeks more

6 minggu lagi untuk mengakhiri zaman sebagai pelajar ijazah sarjana muda..dah nk habis rupanya??weeee...harap sgt dpt 4flat la penghujung2 hari tua di sini...mOm pun xbising..sblm balik ritu,mOm xmerungut dah..xpela...asalkan maintain result...Alhamdulillah td amik sijil dekan..saja nk poyo dpn mOm nnt..longgokan kerja tersangat byk..prog yg xstart lg..tesis baru bab 3 tp enjoy mcm dah habis dah..dan yg pasti saya kena mempersiapkan diri untuk menjadi kaunselor muda...mental disorder la nk bgn seawal 630 pagi meredah traffic jam andai ditakdirkan di kl..mmg xsuka n fed up dgn jem...hari yg saya nantikan..ramadhan al-mubarak yg akan tiba...bersemangat sgt!ramadhan terakhir sbg pelajar..inshaAllah ada rezeki cpt smbung master..xnak delay2 la..mula2 down jg nk smbung master abis cikai pun..tittle prof sket punya havoc..tp bila research sy dh lulus...menggebu rasa hati nk jadi ahli akademik..not a politician..weeee....manusia mmg tak suka dikritik...suka pujian jer...uuuullalalalalalala


~soalan gila-gila sem ni~

1. adakah awak menghidap sebarang penyakit kronik?
    yup!saya ssh untuk bangun pagi terutama hari isnin

2. how about ur diet?
    alhamdulillah..ayam kfc xmasuk dlm perut saya lg sem ni sbb sy xthn dgn bau nye meloyakan!T_____T


3. shopaholic??
    sem ni masyuk giler kot..600 skali gus shopping..


4. love?
    loke is kurap...makin garu makin sodap...hiyakssss!


5. ur best friend?
    sape yg bc belog ni,awakla kawan saya..


6. what r u thinking right now?
    kol from shell or petronas mengatakan saya menang bmw!yevaaaa


7. rajin atau malas u ni?
    malas..malas untuk bangun pagi..malas untuk basuh baju..wink!wink!