25 February 2009

Macam mana saya terjebak ke dunia kaunseling?

harus berpandangan n berfikir jauh
22 feb 2009
majlis rexco mpp upsi 2009

persoalan yang susah jg nk jwb..kdg2 saya rasa best sgt2 sbb dh minat kan?mst sume best...teori nyer byk??...besalaa...nk kata sy ingat sume tu conformnye tidak...stakat sigmund freud,carl roger,abraham maslow,carl jung,eric ericsson boleh lg la nk sebut....apa depa ni ckp ttg teori saya hanya boleh jwb wallahua'lam...mcm mana erk nk sumbat dlm otak byk2 teori ni...ada cadangan???bagaimana aya boleh menceburi bidang ini??panjang ceritanya anak-anak...
saya dulu seorang pelajar yang malas..suka main..saya mls menghafal hadith, ayat quran n mcm2 lagi..org amik 11 subjek tp saya amik 24 subjek...nahu, sorof, balaghah, hadith, tafsir, tajwid, quran n etc..alhamdulillah ingat lg nama subjek tp xingat dh ape yg blaja...sy hanya tumpu subjek akademik jer sbb tu jer sy rs sy minat...sgt cacat iban aya ni..masuk sek agama tp xnak hafal..kalo x masakan ust yusry ckp pada saya"'nama dh hafizah dah to malas mengapai" ding dong!!!baru jer hafal kelmarin hari ni kena lg...2 sume 5tahun yg lalu masa sy d bngku kaki sekolah f5. sy ada jumpa dy br2 ni ms buat assignment dgn kaunselor maahad..dy masih mcm tu juga..xhabis2 nyakat sy even dh besar..dan sy, ingat malu2 tunduk ker, dah tentu sy balas balik punyer..ape punyer anak murid!!mula2 cuak jg muka ust ni masa sy g jmpa dy..ayat first sy ckp,ust ker pemangku kaunselor sekolaH??muka dgn confident gitu..muka ust dh gelabah dh..dy ckp,ish ana dh xpegang dh jawatan tu..xcakap pun sy tahu sbb ckgu faridah akma dh gtau...tp sj nk mlawak dgn ust..pastu sy pun gelak2 n ckp ish, ust ni anak murid sendiri pun xkenla...lama jg dia pikir..last2 dy ckp laaa,hafizah rupanya!mujur ingat kalo x, conform malu sy..hahaha.....SMRA adalah 1 pencapaian saya yg d luar dugaan kerana y berjaya mendapat j.jiddan mungkin..kah!kah!..mungkin berkat sy minta ampun dgn sume family sy..smpai tok kt kg pun sy kol masa tu....dapat result spm, xmantap pun!a boleh kira dgn jari...tapi yg lucunya dpat tawaran masuk uitm wat dip accounting...result account sy of course la a++ gitu..haha...tipu semata2...surat tawaran 2 sy simpan smpai sekarang...

No comments: