03 October 2009

Cry

apabila terlalu berfikir jauh dan tertekan, maka tidak dapat tidak air mata menitis...adakah ini dugaan buat diriku??dalam kesibukan aku sedang menyiapkan tugasan yang harus dibentang kepada pelajar isnin minggu hadapan banyak sumber yang perlu dirujuk bagi memastikan maklumat adalah terkini...maklumat ttg kolej komuniti,politeknik,mqa,ipts dan lain-lain lagi harus saya terangkan kerana ceramah saya akan berfokus kepada hala tuju pendidikan selepas SPM..sangat teruk kerana maklumat yg ada kini sume yg lama...report sesi kaunseling dan dadah tidak ditempuh lagi sedangkan aku mesti menghantarnya hari rabu depan....minggu depan minggu yang sangat memenatkan...aku tidak punyai kekuatan dan motivasi sekarang...bermula dengan minggu nie,dugaan demi dugaan berlaku..dari sudut hati dan fizikal yang sangat berat untuk ditanggung..fizikal memikirkan tekanan di dalam pelajaran dan hati sangat kecewa menantikan sebuah jawapan yang pasti untuk bertahun-tahun lamanya...pada ibu dan temanku sebilik aku hanya mampu mengatakan yang "mama,eja dah penat sangat2 sekarang"penantian selama berbulan-bulan berakhir dengan deraian air mata juga walaupun telah aku cuba menafikan dengan kata-kata yang tegas...kenapa dengan lafaz yang mudah sahaja???pada zahirnya mungkin nampak aku seolah-olah kuat dan tabah melawan pemikiran yang tak rasional..namun hatiku tidak dapat dibohongi lagi...berjumpa dengan sahabatku pada mulanya biasa sahaja namun dalam perjalanan pulang air mata menitis perlahan...rasa kesal membayangi diri kerana sangkalku aku terlalu berkeras dan kasar sepanjang perjalanan pulang ke tanjung malim..takdir menentukan yang aku pulang ke sini berseorangan dan lewat malamnya baru dapat bertolak..tersadai di pacific dari jam 6 ptg sehingga jam 930 malam ternyata menduga diriku...handphone di tangan nak sgt2 mendail namun hati menjawab tiada maknanya lagi....akibatnya hati yang menanggung sakit. berada di tempat yang sangat menyakitkan..ketika melangkah masuk ke pc fair ptg itu,air mata menitis perlahan..aku sudah tidak mempedulikan orang sekeliling kerana aku hanya ingin berjumpa dgn technician ttg permasalahan laptop..kepala sangat terbeban...aku sangat penat memikirkan tentang semua ini...rasa ingin segera keluar dari tempat itu...namun ternyata takdir telah menentukan untuk menguji kekuatan yang aku sendiri tidak mampu tanggung lagi...mujurlah technician itu tidak dijadikan mangsa untuk aku lepaskan kemarahan akibat kesakitan dalam diri yang tersembunyi..kini, mana mungkin aku mampu bersabar,tersenyum dan tabah dalam menjalani hidup dengan semua yang dilalui dengan pelbagai tohmahan dilemparkan sedangkan insan yang aku harapkan untuk membela akan diri hanya mampu berdiam sahaja dan turut menyalahkan lagi...jawapanmu terakhirmu yang sangat menyakitkan kerana aku yang menjadi mangsa akibat kelemahan kamu?aku tahu itu hanya alasan...ini bukan kali pertama kamu menipu...pernahkan kamu memikirkan apa yang berlaku pada diriku selama ini?adakah kamu tahu betapa sakitnya diri ini sedangkan kamu mampu tersenyum gembira meniti hari bahagia?kenapa aku yang kamu pilih untuk disakiti?apa salahku?aku sangat tertekan sekarang di saat menulis kini..kalo eja nak menangis lagi,menangis la sepuasnya sekarang..janganlah ada tangisan lagi selepas ini..cukupla!tapi benarkah kata-kata hati ini moga ianya tangisan terkahir...hanya itu yang bermain di minda sekarang....~laptop dgn tetibe mainkan lagu sahabat sejati di saat aku menulis..ya Allah!

~ternyata benar liriknya menggambarkan rasa di hati sekarang~
kalam ini berbicara
menghurai maksud di jiwa
agar mudah kau mengerti
akan segala yang terjadi
catatan ini meluahkan rasa di hati
moga ketenangan aku perolehi
membantu aku mencapai cita-cita
aku telahpun sedaya
tak melukai hatimu
kasih yang lama terjalin
berderai bagaikan kaca
teman, maafkanlah diriku...
oh Tuhan...
tunjukkan ku jalan
untuk menempuhi dugaan ini..
teman maafkan jika ku melukaimu
moga ikatan ukhwah yang dibina
ke akhirnya...

No comments: