27 April 2010

Iman Yazid Wa Yanqus

rasanya tak perlu saya explain definisi ayat itu..ramai dah yang fhm kalo dlm pengunaan yg mudah..iman naik dan turun..siapa saya untuk berbicara dengan lebih mendalam..saya tidak mampu..ilmu saya terbatas..namun saya cuma ingin berkongsi sekadar saya mampu..sebagai manusia,semestinya kita inginkan nikmat syurga..namun sejauh mana amalan di atas muka bumi ini dapat menjamin ganjaran syurga yang kekal abadi..iman manusia itu naik dan turun...namun jangan dijadikan alasan dalam kita lalai mengerjakan tuntutan agama..sebagai contoh, solat...sebaik sahaja azan berkumandang, adakah saya sendiri tergesa-gesa dalam menunaikan solat atau leka dalam melakukan perkara lain...saya selalu bercakap dengan diri,kejar cinta yang abadi iaitu ALLAH..namun dalam masa yang sama bila saya keseorangan saya leka memikirkan nikmat dunia..hinanya saya..banyak yang perlu saya tingkatkan...khusyuk dalam solat, hati yang tenang..lupakan perkara-perkara silam..namun itu amat susah..dalam keasyikan menghafal nota penyelidikan, saya boleh buka cd konsert nasyid sekolah 5 tahun yg lalu..mcm mana leh ada kt uma sewa..patutnya ada kt uma...ptg td jumpa masa nk kemas brg yg banyak utk dibawa balik isnin ni...sambil tersenyum sorang2 sbb tgk pic sendiri yg pakai tudung pepel n jubah blue black walopun xsmpai sesaat trus msj dkt nadia di teganu..'xsangka dulu aku ni kategori polos..hehe...'kami mmg serasi dan sependapat kalo bab nk flash back kembali citer zaman maahad...konsert nasyid tue adalah konsert first spnjg 5 tahun dkt maahad saya g..banyak konflik sebenarnya malam konsert tue...bila tgk gambar saya sendiri, perkara pertama yang saya ingat adalah kena tegur dengan adik-adik putra sbb pakai minyak wangi..so funny!sedangkan saya xpakai pun..betoi!xtipu la...mcm kisah adik2 di agama tinggi kkb lak masa handle prog ritu..konon-konon tegur menegur sbb nak ngorat...kepasa adik-adik yang tegur mlm tu, ni senior kamu la..dah tua la n xavailable...kebetulan pulak mr pepel tgh duduk atas kusi tepi dewan mencari pengarang jantung..(pengarang jantung ker?kalo kelai sekupang xguna)nah!lalu tepi dia pulak n time tue juga la kena tegur ttg minyak wangi tue..sedangkan saya tak pakai pun...isk!isk!lepas lalu tue,xsmpai 2minit terus dapat msj ttg minyak wangi...mr.pepel xcaye yg mrs.pepel dtg..last2,bertembung terus...ok mr.pepel,hopefully u like it!^_____

bila nad, ungkit pengalaman ke sekolah naik basikal, tibe2 teringat yg saya pernah naik basikal pakai helmet semata-mata terima cabaran seorang kawan..siap dpt mkn malam free..T___T

kalo dalam kelas pulak jenuh ketua kelas mengamuk cari saya dan ila yang selalu menghilang kalo xde cikgu...merayap ajer ke kelas sebelah...dah mcm2 bahasa dari arab ke inggeris dy guna nak perli namun mmg amoi n tam xmakan saman..masa cikgu mengajar pulak tido..sifu tido adalah nadia..tapi masa cikgu haron ajar mate,xtido lak sebab kesian sume org tido...sketsa 5 khawarizmi yg betul2 mengena berbunyi :

ex5 8851 balak kesayangan
muka fiza ala-ala cina
dalam kelas suka lena
sebab dia kata dia dah tera!


mmg dah tera la..kalo xtera xmasuk u la..haha..baru skrng berani ckp..kalo dulu xtido dlm kelas rasanya skrg ni dah duk oversea dah..haha..namun itulah takdir..syukur yang tak terhingga sebab saya kenal erti hidup..saya takut untuk terhutang budi..saya lebih menghargai siapa yang setia menemani saya di sisi tika saya susah..saya kenal erti persahabatan dan saya kenal erti kasih sayang dan pengorbanan..jika kita sayangkan seseorang, sanggupkah kita membiarkan air matanya mengalir walaupun setitis?sanggupkah kita menhancurkan dan menhampakan hatinya demi insan lain yang baru dikenali?tepuk dada flash back kembali...



----loading-----




semalam mimpi..
nak kata best entahla
nak kata best pun x...
namun mimpi jalan cerita yg sama
saya takut untuk khabarkan berita gembira pada mr.pepel even teman2 mendesak
mungkin itu berita yg mr.pepel nantikan
namun saya tidak yakin
saya mendiamkan diri takut diherdik lagi...
owhh mimpi.....
masuk ini sudah kali ke 3 aku bermimpi kisah yg sama

Ya Allah...
jauhilah dari perkara yg buruk yang aku sendiri tidak mampu tertanggung
hanya ENGKAU yang maha mengetahui apa yang terbaik untuk hambamu yang hina ini.....




1 comment:

Anonymous said...

ada plak aku ketua tido.. huhuhu.. kalo aku tak tido, sure aku dah kat oversea..hahaa.. tp skrg dlm kuliah dah tak tido, tp maiinnnn..huh! perangai lama
-nad-