02 March 2010

Menjaga Hati

perlukah menjaga hati orang lain??jawanpan aku sekarang bergantung pada orang..kalo org itu hormati aku,maka aku akan hormati dia..namun sekarang aku lebih suka mengambil pendekatan keras dan tegas..untuk sensitiv pada hati orang lain yang terlebih dahulu telah menyakitiku,dah tentu tidak sama sekali..kerana aku punyai pengalaman lampau yang benar-benar sakit dan menyakitkan!seorang kawan lelaki dan seorang kawan pmpuan..yang si wanita ni mula-mulanya sangat baik..namun disebabkan masing-masing punyai ego maka berlaku konflik..hakikatnya yang lama harus dilupakan tapi kalo dah yang baru berlaku sikit jer salah faham maka yang lama pasti teringat-ingat..kononya mampu mngendalikan segalanya..mengenepikan aku..akhirnya aku juga harus menjawab segalanya..sekarang masih mahu mengungkit lagi..yang penting aku harus jadi aku..argghh!kenapa aku sukar melupakan segalanya..salahkah aku??macam bagus ayat??sudahla bernanah makin bernanah..hakikatnya tgh hari tadi aku terasa..seolah-olah maruah aku jatuh kononya mengaku sepotong ayat itu milikku sedangkan perekanya orang lain..aku malu!mungkin tidak logik untuk berkecil hati dgn perkara ini tapi demi ALLAH mmg aku malu..daripada berdiam aku lebih suka berterus terang..kenapa orang lain boleh buat aku mcm tue?sekarang aku kena berani..aku menjawab..kononya nak jadi insan kuat..malas nk pedulikan orang lain lagi apatah menjaga hati ..dia yang mulakan....tapi kenapa aku menangis sekarang....


dan aku!sangat benci bila bergaduh...aku benci!aku sudah serik untuk berpura-pura dan menafikan yang aku tidak terasa..aku benci!untuk kawan lelaki..bertambah serik..bukan hendak mengungkit tapi cuma meminta jangan bebankan aku ketika exam..sokongan yang aku perlukan..namun apa yang aku harapkan langsung tidak dipedulikan...aku tidak minta dibalas dengan wang ringgit..cukuplah sekadar menghargai dan memberikan kata-kata semangat..mungkin ak banyak menyusahkannya..menganggu stdnya yang sgt susah..apabila dia mengadu padaku yang stdnya sgt ssh, sebagai seorang insan yang paling rapat,aku terkesan..ya Allah bantulah sahabatku ini...ringankan bebannya..lantas sekeping kad yang terlintas dalam minda dikirimkan..agar kekuatan untuk menempuh medan perjuangan itu bertambah semangat...Alhamdulillah ternyata apa yang ku lakukan itu menguatkannya..namun bila tiba saatku, tiada langsung kata-kata apatah lagi kiriman sms..kuatkan dan sedapkan hati bahawa tiada masa untuk semua ini..namun kebenarannya dari seorang kawan yang dia rupanya berbahagia dengan orang lain...jika ini yang aku dapat setelah apa yang aku lakukan terhadapnya,aku redha..yang penting,ketika dia bersamaku,dia bukan insan yang gagal...dia mula mencipta kejayaan dalam hidup...dan di saat aku melepaskannya,dia bersama insan yang dikasihi yang sama-sama berjaya dan sealiran dengannya..mungkin itu yang membahagiakannya...kini dia mengajarku agar jika kita sayangkan seseorang tidak semestinya kita memiliki...

No comments: